Siirry sisältöön

uratarinat

ANNIKA MEHTÄLÄ

vastaanottovirkailija, Lapland Hotels Oulu

”Vastaanottovirkailijana pitää pystyä välittämään fiilis, että asiakas astuu keskelle Lappia”

Ensimmäinen työpaikkani Lapland Hotelsilla oli Kuopiossa, josta hain restonomiopintojen loppuvaiheessa harjoittelupaikkaa. Tiesin, että haluan työskennellä hotellissa ja etsin eri vaihtoehtoja netistä. Lapland Hotels tuntui kaikista omimmalta. Pääsin aamiaistarjoilijaksi Gallá Kitchen & Bar -ravintolaan keväällä 2021, jonka jälkeen jatkoin töitä osa-aikaisena opintojen ohessa. Kun opinnot alkoivat olla loppusuoralla, tulin siihen tulokseen, että pystyn hakemaan kokoaikaisesti töitä. Vuoden 2022 lopulla sain vastaanottovirkailijan paikan Lapland Hotels Oulusta.

Olen alun perin kotoisin Raahesta, joten kotiseutu veti puoleensa ja kaikki palaset loksahtivat elämässä muutenkin kohdilleen. Tällä hetkellä pidän paljon työstäni ja työnkuvastani. Työkaverit ovat todella mukavia ja rentoja, meillä on hyvä ilmapiiri. Tykkään vaihtelevasta työstä ja siitä, kun saa onnistumisen tunteita. Työtehtäviin kuuluvat esimerkiksi iltavuoroissa asiakkaiden kirjaaminen hotelliin ja aamuissa kirjaaminen ulos. Lisäksi vastaan puheluihin ja asiakkaiden kiperiinkin kysymyksiin, sekä teen varauksia. Meillä on sellainen periaate, että asiakkaita autetaan kaikkina vuorokauden aikoina. Silloin tällöin teen yövuoroja, joissa esimerkiksi kirjaan myöhään saapuvia sisälle, teen paperitöitä ja valmistelen seuraavaa päivää. Meillä on kotoisa ja tiivis työporukka, jossa on vain vähän vaihtuvuutta.

Tämän syksyn tuore asia on se, että pääsin sijaistamaan vuoropäällikköä, kun hän jäi opintovapaalle. Pidän sitä isona kehittymisenä. Minua kysyttiin tehtävään ja päätin lähteä kokeilemaan, millaista se on. Tehtävä tuo uusia työnkuvia: pääsen suunnittelemaan asioita ja laittamaan niitä käytäntöön ja yleisesti ottamaan enemmän vastuuta: se on itselleni positiivinen asia. Tässä roolissa pitää myös toimia enemmän esimerkkinä muille. Mielestäni Lapland Hotelsissa on hyvät etenemismahdollisuudet – varsinkin jos on ennakkoluuloton, voi edetä tosi pitkälle.

Käyn Lapissa joka vuosi nauttimassa luonnosta esimerkiksi ruskaretkellä, se on tosi lähellä sydäntä. Hyödynnän usein myös henkilöstöetuja: olen yöpynyt Oulussa ja käynyt Ounasvaaralla. Lapland Hotelsissa työympäristö on puettu lappilaiseen tyyliin, mutta myös työntekijänä pitää pystyä välittämään se fiilis, että asiakas astuu keskelle Lappia. Tunnelma on mukana tiskiltä huoneeseen asti. Pyrin olemaan työyhteisössä aina oma rehellinen itseni, myös asiakkaille. Minussa kuuluu oululaisten murre, joka on hyvinkin omaleimainen, mutta monet asiakkaatkin kertovat tykkäävänsä siitä. Siitä tulee kuulemma tervetullut ja kotoisa olo.

Parhaat onnistumiseni työssä ovat sellaisia henkisen puolen onnistumisia: kun on saanut kannustusta tai kiitosta. Saan paljon myös asiakkailta positiivista palautetta asiakaspalvelusta. Tässä työssä pärjää pitkälle oma-aloitteisuudella ja asiakaspalveluhenkisyydellä.

 

Annika Mehtälä, vastaanottovirkailija, Lapland Hotels Oulu

annika-mehtala-1200x1300

YHTEISTYÖKUMPPANIMME

henkilostoala-leimalogot-henkilostoala-jasenyritystys
MaRa-250

Lapland Staff Oy | Yrjö Kokon tie 4 | FI-99300 MUONIO | Tel: +358 400 164 730 | info (@) laplandstaff.fi

Lapland Staff Oy
Yrjö Kokon tie 4 | FI-99300 MUONIO
Tel: +358 400 164 730
info (@) laplandstaff.fi

Vieritä ylös